Η « Έξοδος »
Στη Θεσσαλονίκη στις Γιορτές Ανοιχτού θεάτρου ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ
10 ΙΟΥΛΙΟΥ
Μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις sold out παραστάσεων, σε δύο πολύ καλά θέατρα στα οποία φιλοξενήθηκε στην Αθήνα (Θέατρο Θησείον, Στούντιο Μαυρομιχάλη), και στη Θεσσαλονίκη (θέατρο Φαργκάνη) και Πάτρα (Θέατρο Λιθογραφείον), τις πολύ καλές κριτικές που απέσπασε, εγκωμιαστικά σχόλια των ανθρώπων της τέχνης και των γραμμάτων, Η ΕΞΟΔΟΣ επιλέχθηκε να παρουσιαστεί για μία μόνο παράσταση στις Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου στη Θεσσαλονίκη στις 10 Ιουλίου.
Το κείμενο της παράστασης, που βασίζεται σε πραγματικά ιστορικά στοιχεία, συντίθεται από αφηγηματικά κείμενα-μονολόγους, αλλά και αληθινές μαρτυρίες γυναικών που έδρασαν στην επανάσταση του 1821, στον πόλεμο του 1940, στον εμφύλιο και μέχρι σήμερα.
Το έργο διαπραγματεύεται το άκρως επίκαιρο ερώτημα: Εγώ θα έβαζα σε κίνδυνο την ζωή μου για κάτι μεγαλύτερο και ανώτερο από το ατομικό; Και τι είναι η πατρίδα σήμερα και τότε; Το θέμα της παράστασης στοχεύει να αναδείξει τιςαντιφάσεις, τους δισταγμούς, τις αποφάσεις, αλλά και τις πράξεις εν τέλει των γυναικών στη διάρκεια της Νεοελληνικής Ιστορίας, μέσα από τη διαφορετικότητα του γυναικείου ψυχισμού.
Έτσι με αφετηρία το περιβάλλον μιας πειραγμένης εθνικής εορτής -κάτι μεταξύ 25ης Μαρτίου και 28ης Οκτωβρίου- την οποία οι ηθοποιοί προετοιμάζουν χρησιμοποιώντας υλικά από εθνικούς εορτασμούς, όπως ποιήματα, εικόνες, τραγούδια, απαγγελίες, στεφάνια, παρελάσεις και άλλα, αποδομείται και επαναδομείται η ιδέα του εθνικού. Στόχος της παράστασης είναι να ξαναδιαβάσουμε με καινούριο τρόπο το 1821 και το 1940, ώστε τα κείμενα αυτά να αποκτήσουν σάρκα και οστά και να φέρουν πραγματικά, σημερινά, επίκαιρα διλήμματα, γιατί ‘Ηρωας μπορεί να είναι κάποιος από εμάς, όταν βρεθεί κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.
Οι ηρωίδες της παράστασης «ΕΞΟΔΟΣ», η Μόσχω Τζαβέλα, η Ηλέκτρα Αποστόλου, η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένους, η Λέλα Καραγιάννη, Σουλιώτισσες και Μεσολογγίτισσες, Εργάτριες και Ανώνυμες Αγωνίστριες, συναντούν στη σκηνή την αγωνίστρια, Ζωή Πετροπούλου, η οποία μας αφηγείται ζωντανά τη δική της αληθινή μάχη και ιστορία σε μια παράσταση που έχει εξελιχθεί σε θέατρο-ντοκουμέντο.
Στην ‘ΕΞΟΔΟ’, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, συμμετέχουν πέντε γυναίκες ηθοποιοί – Νικολίνα Καραθύμιου, Κατερίνα Μπιλάλη, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Γιώτα Τσιότσκα και Στέλλα Γρίβα- σε σκηνικό διάλογο με την ξεχωριστή παρουσία της 90 χρονης αγωνίστριας Ζωής Πετροπούλου.
Ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
Κείμενο: Θεατρική ομάδα ANIMA
Δραματουργική επεξεργασία: Κυριακή Σπανού
Σκηνογραφία – Κοστούμια: Μάρθα Φωκά
Επιμέλεια Κίνησης – Χορογραφίες: Κάλλια Θεοδοσιάδη
Πρωτότυπη Μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Φωτισμοί: Παναγιώτης Λαμπής
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Νικολίνα Καραθύμιου, Κατερίνα Μπιλάλη, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Γιώτα Τσιότσκα, Στέλλα Γρίβα.
Και η 90χρονη: Ζωή Πετροπούλου
Παραγωγή: Θεατρική ομάδα ANIMA
Διεύθυνση παραγωγής: Κυριάκος Πανόπουλος
Χώρος:
Θέατρο Κήπου
Νικ. Γερμανού, τηλ. 2310 256 775
Παραστάσεις:
Παρασκευή 10 Ιουλίου στις 21:00
Τιμές εισιτήριων:
Γενική είσοδος: 8 ευρώ
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Αποσπάσματα κριτικών
22 Απριλίου 2015, Κουλτουρόσουπα, Π. Στασινοπούλου
Ωστόσο το στοιχείο που έκλεψε τις εντυπώσεις και δικαίωσε το στόχο, ήταν αναμφισβήτητα η εξαιρετική σκηνοθεσία τηςΡουμπίνης Μοσχορωρίτη. Ευρηματική με όλη τη σημασία της λέξης, με φαντασία και συμβολισμούς, με άψογο συγχρονισμό και ακρίβεια, στηριγμένη κατά βάση στην προσέγγιση ρόλων και δρώμενων μέσω της σωματικότητας. Ο συμβολικός τρόπος που αποδόθηκαν κινησιολογικά με εξαιρετική αξιοποίηση του σώματος, σκηνές όπως ο χορός του Ζαλόγγου, η έξοδος του Μεσολογγίου, οι γυναίκες της Πίνδου, οι συνθήκες κράτησης στην εξορία. υπήρξε αληθινά εμπνευσμένος! Το ίδιο εντυπωσιακή και η ακρίβεια μετάβασης – σχεδόν τελετουργική – από τη μια σκηνή στην άλλη και από τον ένα. αιώνα στον άλλον με τρόπο «βελούδινο», με ρυθμό συνεχή, σαν το νερό που κυλά αβίαστα. Μια σκηνοθεσία σύγχρονη, με ιδιαίτερο στίγμα, με καθαρή ταυτότητα και στόχο που τόλμησε να «πειράξει» – ενίοτε με ύφος περιπαικτικό- θέματα βαριά και δύσκολα και ΠΕΤΥΧΕ, χάρη στη φαντασία, το ταλέντο και το ήθος!
Κυριακή 28/12/14, Αυγή, Λέανδρος Πολενάκης
«.Η παράσταση, με θαυμαστούς ρυθμούς, σε ύφος μπαλάντας, χωρίς καμία διάθεση διδακτισμού, μεταδίδει ένα επικό ρίγος και μια σφαιρική, ολική, αίσθηση της Ιστορίας, εμψυχωμένη από πέντε ισάξιες πρωταγωνίστριες που «τα δίνουν όλα» [.] με αποκορύφωμα τη συγκλονιστική, ζωντανή μαρτυρία – κατάθεση της Κατίνας Σηφακάκη. Χωρίς άλλα, περιττά λόγια, δείτε την».
Tvxs
«.Στην ‘Έξοδο’ δεν είναι μόνο το παρελθόν που συναντάει το παρόν, αλλά και το θέατρο συναντά την πραγματική ζωή. Η Μπουμπουλίνα συναντά τη Λέλα Καραγιάννη, η Μόσχω Τζαβέλλα την Ηλέκτρα Αποστόλου, οι Σουλιώτισσες τις Ηπειρώτισσες και οι πέντε ταλαντούχες ηθοποιοί της παράστασης δύο σημαντικές αγωνίστριες της ελληνικής Αριστεράς αλλά και της ζωής, τις κυρίες Ζωή Πετροπούλου και Κατίνα Σηφακάκη.».
The machine magazine– Έλενα Λόγκα
«.Καταθέσεις αυθεντικές που συγκλονίζουν και ρίχνουν φως σε άγνωστα κομμάτια της Ιστορίας, αλλά κυρίως εστιάζουν σε αξίες και ιδανικά που μοιάζουν να έχουν σκουριάσει. Στην ευρηματική και καλοδουλεμένη σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, με φανερά τα στοιχεία του σωματικού θεάτρου, οι σκηνές κυλάνε αβίαστα χωρίς να κουράσουν, ταξιδεύοντας και βουτώντας σε κύματα έντασης και δράσης, αντικατοπτρίζοντας την αξία που τους αρμόζει. Σε συνδυασμό με την προσεγμένη επιμέλεια της κίνησης και τις χορογραφίες της Κάλλιας Θεοδοσιάδη, παραδίδουν στο κοινό εικόνες που προκαλούν συγκίνηση και προβληματισμό. Οι πέντε γυναίκες ηθοποιοί που καλούνται να ενσαρκώσουν τις ηρωίδες, με δύναμη ψυχής, καθαρότητα φωνής, εκφραστικότητα προσώπου και σώματος δείχνουν πως η συγκέντρωση και κυρίως η ομαδικότητα σε ένα τέτοιο εγχείρημα μπορούν να «φωτίσουν». Γροθιά στο στομάχι προκαλούν οι επί σκηνής συγκλονιστικές μαρτυρίες δυο σπουδαίων γυναικών, της 89χρονης αγωνίστριας Ζωής Πετροπούλου και της 98χρονης Κατίνας Σηφακάκη, οι οποίες μουδιάζουν τον θεατή στο άκουσμά τους, παραδίδοντας μαθήματα αξιοπρέπειας, θέλησης και δύναμης ψυχής.»
Εφημ. Ημερησία, 8/11/2014
«.Μια παράσταση που στηρίζει τη δομή της αρχικά στην αφήγηση, ενώ σταδιακά εξελίσσεται σε θέατρο-ντοκουμέντο [.] Η σκηνοθέτης μας παρέδωσε την ιστορία κυριολεκτικά γραμμένη στα σώματα των γυναικών. Εξαιρετικές οι Καραθύμιου, Μπιλάλη, Ταμπακοπούλου, Τσιότσκα, Χατζηχριστοδούλου..»