Το δεύτερο τρίμηνο του 2017, οι ψηφιακοί εγκληματίες ασχολήθηκαν ενεργά με τη διανομή ανεπιθύμητων μηνυμάτων spam, επιδιώκοντας να επωφεληθούν από τους φόβους του κοινού όταν ξέσπασε η επιδημία του ransomware WannaCry τον Μάιο. Γνωρίζοντας ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν «μολυνθεί» με το ransomware αυτό και αναζητούν τρόπους για να αποκτήσουν τα κρυπτογραφημένα δεδομένα τους, οι απατεώνες έστελναν ανεπιθύμητα μηνύματα spam και phishing, προσφέροντας στους χρήστες διάφορες υπηρεσίες για την καταπολέμηση των επιδημιών. Αυτό είναι ένα από τα βασικά ευρήματα της έκθεσης “Spam και phishing το δεύτερο τρίμηνο του 2017” της Kaspersky Lab.
Η επίθεση με το ransomware πρόγραμμα WannaCry επηρέασε περισσότερους από 200.000 υπολογιστές σε ολόκληρο τον πλανήτη με αποτέλεσμα έναν τεράστιο πανικό, και οι spammers εκμεταλλεύτηκαν αμέσως την ευκαιρία. Οι ερευνητές ανίχνευσαν ένα μεγάλο αριθμό μηνυμάτων που προσφέρουν υπηρεσίες όπως προστασία από επιθέσεις WannaCry, ανάκτηση δεδομένων και, επιπλέον, εκπαιδευτικά εργαστήρια και μαθήματα για χρήστες. Επιπλέον, οι αποστολείς ανεπιθύμητης αλληλογραφίας υλοποίησαν με επιτυχία ένα παραδοσιακό σύστημα δόλιας προσφοράς για την εγκατάσταση ενημερώσεων λογισμικού σε υπολογιστές που έχουν δεχτεί επίθεση. Ωστόσο, τα links ανακατεύθυναν τους χρήστες σε ιστοσελίδες phishing, με στόχο να κλέψουν τα προσωπικά δεδομένα τους.
Μία από τις κύριες τάσεις τους τελευταίους τρεις μήνες είναι ο αριθμός μαζικών αποστολών που απευθύνονται σε εταιρικά δίκτυα. Με βάση την έρευνα της Kaspersky Lab, αυτά έχουν επεκταθεί από την αρχή του έτους. Οι spammers άρχισαν να «μεταμφιέζουν» ευρέως τις κακόβουλες αλληλογραφίες ως εταιρικούς διαλόγους, χρησιμοποιώντας τις ταυτότητες εταιρικών υπηρεσιών mail, συμπεριλαμβανομένων πραγματικών υπογραφών, λογοτύπων και ακόμη και τραπεζικών πληροφοριών. Στα αρχεία που επισυνάπτονταν στο email, οι ψηφιακοί εγκληματίες έστελναν πακέτα expoits που στόχευαν στην κλοπή FTP, email και άλλων κωδικών πρόσβασης. Οι ειδικοί της Kaspersky Lab υπογραμμίζουν ότι οι περισσότερες επιθέσεις στον εταιρικό τομέα έχουν οικονομικούς στόχους.
Επιπλέον, το δεύτερο τρίμηνο του έτους οι ερευνητές ανίχνευσαν αύξηση του αριθμού μαζικών αποστολών με κακόβουλα Trojans, που αποστέλλονταν για λογαριασμό διεθνών υπηρεσιών παράδοσης (delivery). Οι spammers έστελναν αναφορές αποστολών με πληροφορίες σχετικά με ανύπαρκτες παραδόσεις αποσκευών. Με στόχο να «μολύνουν» υπολογιστές ή να κλέψουν προσωπικά στοιχεία σύνδεσης, εντοπίστηκαν εγκληματίες που εξάπλωναν download links με κακόβουλο λογισμικό, συμπεριλαμβανομένου του τραπεζικού Trojan Emotet, το οποίο εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2014. Συνολικά, ο όγκος των κακόβουλων μαζικών αποστολών αυξήθηκε κατά 17%, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Kaspersky Lab.
«Κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, διαπιστώσαμε ότι οι βασικές τάσεις στις επιθέσεις spam και phishing συνέχισαν να εξελίσσονται. Η χρήση του WannaCry σε μαζικές αποστολές αποδεικνύει ότι οι ψηφιακοί εγκληματίες είναι πολύ προσεκτικοί και αντιδρούν άμεσα στα διεθνή γεγονότα. Επιπλέον, οι ψηφιακοί εγκληματίες άρχισαν να επικεντρώνονται περισσότερο στον B2B τομέα, θεωρώντας τον επικερδή. Αναμένουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχίσει να εξελίσσεται και ο συνολικός αριθμός των εταιρικών επιθέσεων και της ποικιλίας τους θα επεκταθεί», δήλωσε η Darya Gudkova, Spam Analyst Expert της Kaspersky Lab.
Άλλες σημαντικές τάσεις και στατιστικά στοιχεία για το δεύτερο τρίμηνο, που επισημάνθηκαν από τους ερευνητές της Kaspersky Lab, περιλαμβάνουν τα εξής:
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το spam και το phishing το δεύτερο τρίμηνο του 2017, μπορείτε να βρείτε στον ειδικό ιστότοπο Securelist.com.